دانستنیها

دانستنیها

دانستنیهای جالب اما عجیب را در وبلاگ ما ببینید
دانستنیها

دانستنیها

دانستنیهای جالب اما عجیب را در وبلاگ ما ببینید

دانستنی هایی مفید درباره لاستیک خودرو

دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

 

 

مقدمه

تایر به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد.پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم.                                            

باورتان می شود در هر قدمی که بر می دارید نیرویی چند برابر وزنتان را به پاها وارد می کنید؟البته پزشکان معتقدندکه این نیرو به صورت یکسان روی تمامی پا وارد نمی شود.براساس مطالعات پزشکی شما چه لاغر باشید چه چاق موقع دویدن یا راه رفتن بیشترین فشار را روی قسمتی از پا وارد می کنید که مثل یک ضربه گیر وزن شما را تحمل می کندو مانع از آسیب رسیدن به استخوان ها می شود. جالب است بدانید همین نظریه را مهندسان مکانیک در مورد لاستیک خودرو دارند.براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان و گوشت پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها 5درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و95درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید  برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی ((پای))خودرویتان هم باشید.مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد لاستیک برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین 30تا 35 PSi  است.اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت وزمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت وفشار باد افزایش پیدا می کند.بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید وپس از خنک شدن ،مجددا فشارباد تایر را کنترل کنید.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.شمانباید باری که بیش از  حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبورشدید تاباری بیش از حد مجاز را روی خودروتان وارد کنیدباید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو ومشورت با کارشناسان فنی میزان  فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

انتخاب متناسب با کاربری

فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک ،پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ،به کاربری ماشین تان توجه کنید.به گفته آنها ، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت،تحمل بار معمولی یا زیادو…. باید توجه کنید.معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شونددارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند.برای نمونه روی خودرویی مثل پژو206 ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز 14/65/185 نصب شده است.اگر شما می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 16/45/205 خواهد بود.عدد 205 پهنای لاستیک به میلیمتر ،45 عرض به میلیمترو16 قطر رینگ به اینچ را نشان می دهد.امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است،مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند وچندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می شود.

((رادیال)) یا ((بایاس))؟

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ،چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس 40تا60 درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار ،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری

از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.

متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده،  … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد.قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که  ازتاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می گذرد مناسب نیست.

فرضا درج عدد 1607بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال 2007 تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد.نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک  درجه یک محسوب می شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

نکته هایی درباره رینگ

یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود. کارشناسان توصیه می کنند از رینگ های زنگ زده ،پوسیده، تاب دار یا جوشکاری شده مطلقا استفاده نکنید. درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمنگاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد. همچنین از هرگونه تغییرات بر روی رینگ مثل جوشکاری ، سنگ زدن و ساج انداختن و… پرهیز کنید. همچنین توجه به سوراخ پیچ روی سطح رینگ بسیار مهم است. سوراخ های پیچ برروی سطح کروی شکل حالت واشرفنری دارند.اگر با رینگی برخورد کردید که سطح کروی سوراخ های پیچ آن به هر دلیلی صاف شده بود از خرید آن جدا خودداری کنید.

لاستیک تیوبلس

مقدمه: 

  تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless Tire) گونه ای از تایر هستند که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده اند. در این نوشتار سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

1. ساختمان لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

  
دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

2. عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که شیئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
    یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت  25/0 اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

3. مزایای لاستیک تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Beadd) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.
• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
 • افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
 • افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
 • کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
 • عدم امکان نفوذ شیء ریز از کناره لاستیک به داخل آن. 

مشخصات لاستیک خودرو  

روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و کدهایی درج شده است که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند. در ذیل مفهوم این علائم بیان شده است. در ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم.   

 الف) اندازه تایر   

 اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچونP185/60R1۴ نشان داده می‌شود.که بدین معنی میباشد: 

P = تایر خودروی شخصی  

 185= پهنای تایر  (برحسب میلی­متر)     

 60= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر) 

R = رادیال   

14= قطر رینگ (بر حسب اینچ)    

دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

علاوه بر علائم بالا علائمی مانند89H بر روی لاستیک وجود دارد که به H  شاخص سرعت (در بخش “ج” به آن اشاره شده ) و به عدد 89 عنوان شاخص بار می گویند یا حد بارگذاری(که در بخش” ب” به آن اشاره شده ) می گویند.

 ب)حد بارگذاری     

 این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را  داشته ‌باشد و بین صفر تا 279 متغیر است. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 71 تا 100 است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر400 کیلوگرم را می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. برای آگاهی از میزان بار قابل تحمل هر شاخص به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص بار

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

میزان بار به KG

345

355

365

375

385

400

412

425

437

450

462

شاخص بار

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

میزان بار به KG

475

478

500

515

530

545

560

580

600

615

630

شاخص بار

93

94

95

96

97

98

99

100

 

میزان بار به KG

650

670

690

710

730

750

775

800

 

 ج) علامت حداکثر سرعت قابل­تحمل  

حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می­دهد     هنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت 210کیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممکن است بترکد.برای اطلاع از میزان سرعت هریک از این حروف به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص سرعت

R

S

T

U

H

V

Z

سرعت به KM/H

170

180

190

200

210

240

240+

 

  د) تاریخ ساخت لاستیک  

   کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقم نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند. برای مثال عدد “1204” نشان می‌دهد این لاستیک در هفته دوازدهم سال 2004 میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردن مشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.    

 ه) ترکیبات سازنده تایر   

 این بخش، مواد سازنده لاستیک را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2  STEEL یعنی رویه تایر مرکب از یک رویه پلی‌استری همراه دو لایه سیم فولادی است. 

 و) حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر   

عددی که در مقابل عبارت “حداکثر فشار باد” روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.   

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی که باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حرکت ادامه داده و عملکرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در کنار خیابان که امری ناخوشایند و خطرناک محسوب می شود، شما می توانید به حرکت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه برسانید.تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند، با وجود دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر کاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملکرد خود هستند. ترکیب فرسایشی مقاوم به گرما که در ساخت این نوع تایر به کار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می کند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر خواهید بود با سرعتی بالاتر از 150 کیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی کرده و بنابراین استرس کمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم “رانندگی تطبیقی” (Adaptive Drive) تا حد ممکن فشار وارده بر تایر معیوب را کاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امکان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می کند.شرکت ADAC آلمان”، یعنی همان بزرگترین کلوپ اتومبیل در دنیا، از تایرهایRF به عنوان “اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر” از زمان به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می کند.

 دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

مشخصات عمومی تایر

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .

به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده :

 1 : لایه های تایر                                                                

۲:  آج های تایر                                                              

3 : تیوب 

4 : والو  ( محلی که باد وارد تایر می شود ) 

تایر ها جز وزن فنر بنده نشده خودرو هستند و عملا نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا را تحمل می کنند ، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد ، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد – لغزندگی جاده – سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود . بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.  

نحوه ساخت تایر                                                                                     

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند . لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است . زاویه دار متقاطع : این لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود )  

 آج تایرها                                                                         

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت آجها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند . طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی – برفی – مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد . انتخاب آجها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های  نا مطلوب نیز جلو گیری می کند . عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل قبول است .

   منبع : مجله خودرو امروز

دانستنی هایی درباره ی تلفن همراه (2)

 چکیده:دانستن درباره جدیدترین تلفن همراهی که به بازار عرضه شده است و ویژگی های آنها، مقایسه فناوری تلفن های هوشمند با یکدیگر، شنیدن خبرهای جدید از تلاش شرکت های مطرح برای طراحی تلفن های جدید، دانستن پیرامون نرم افزارهای تلفن های همراه و خدماتی که به کاربرانشان ارائه می کنند.جستجو برای پیدا کردن مناسب ترین تلفن همراه برای خرید و موضوعاتی از این دست، همگی مطالبی است که مورد توجه افراد بسیاری است.شاید بسیاری برای جستجو و مطالعه این اخبار و پیدا کردن داغ ترین و تازه ترین آنها زمان زیادی را صرف کنند.شرکت های بزرگ تولیدکننده این فناوری های هوشمند نیز پرشتاب به فعالیت مشغولند تا شاید سهم بیشتری از این بازار پرهیاهو و جذاب را به دست آورند. اما ما در این نوشتار می خواهیم از این بازار پرشتاب کمی فاصله بگیریم و یک زنگ تفریح کوتاه را با تلفن همراه برایتان بسازیم. چکیده:دانستن درباره جدیدترین تلفن همراهی که به بازار عرضه شده است و ویژگی های آنها، مقایسه فناوری تلفن های هوشمند با یکدیگر، شنیدن خبرهای جدید از تلاش شرکت های مطرح برای طراحی تلفن های جدید، دانستن پیرامون نرم افزارهای تلفن های همراه و خدماتی که به کاربرانشان ارائه می کنند.جستجو برای پیدا کردن مناسب ترین تلفن همراه برای خرید و موضوعاتی از این دست، همگی مطالبی است که مورد توجه افراد بسیاری است.شاید بسیاری برای جستجو و مطالعه این اخبار و پیدا کردن داغ ترین و تازه ترین آنها زمان زیادی را صرف کنند.شرکت های بزرگ تولیدکننده این فناوری های هوشمند نیز پرشتاب به فعالیت مشغولند تا شاید سهم بیشتری از این بازار پرهیاهو و جذاب را به دست آورند. اما ما در این نوشتار می خواهیم از این بازار پرشتاب کمی فاصله بگیریم و یک زنگ تفریح کوتاه را با تلفن همراه برایتان بسازیم.● اولین تلفن پخش کننده صوتزیمنس SL۴۵ که سال ۲۰۰۱ ارائه شد، اولین تلفن همراهی بود که دارای حافظه قابل ارتقا بود و از پخش صوت با فرمت MP۳ پشتیبانی می کرد.این تلفن با حافظه ۳۲ مگابایتی (دقت کنید ۳۲ مگابایت!) و هدفون استریو وارد بازار شد. این تلفن می توانست با یک بار شارژ حدود پنج ساعت موسیقی پخش کند.● محکم ترین تلفن همراه جهاناین تلفن همراه توسط کتاب رکوردهای جهان، گینس به عنوان محکم ترین تلفن همراه جهان معرفی شد. این گوشی هنگامی این عنوان را به دست آورد که از ارتفاع ۲۵ متری روی لایه ای بتونی سقوط کرد و هیچ آسیب جدی ندید. بعلاوه، می توان با خیال راحت این گوشی را دو متر  آب فرو برد.● پیامک های ۱۶۰ حرفیآیا می دانید چرا تعداد حروفی (کاراکتر) که می توانیم در یک پیامک ارسال کنیم ۱۶۰ حرف است؟ سال ۱۹۸۵ زمانی بود که محقق ارتباطات فرایدهلم هیلبرند (Friedhelm Hillebrand) به دنبال طول استاندارد و معیار برای پیام های متنی بود.او برای پیدا کردن تعداد حروف یک پیام متنی از فرمول یا روش های پیچیده استفاده نکرد، بلکه فقط پشت ماشین تحریرش نشست وشروع به نوشتن جملات تصادفی کرد.او با نوشتن جملات یا سوالات مختلف یک خطی یا دو خطی و شمردن تعداد حروف، خط فاصله ها، نقطه و نشانه های نگارشی، پی برد که تعداد همه این جملات بیش از ۱۶۰ حرف نمی شود.از دیدگاه فنی، در پیاده سازی اولیه پیام متنی، یک پیام متنی نمی توانست بیش از ۱۲۸ حرف داشته باشد؛ اما با فشرده و بهینه سازی ۳۲ حرف دیگر به آن اضافه شد. البته این ۱۶۰ حرف برای پیامک های انگلیسی است.● پایتخت پیامک جهاندر بسیاری از موارد، پیامک ها کار را آسان کرده اند؛ ما برای انجام کارهای مختلف از تبریک سال نو تا پرداخت قبوض از این روش استفاده می کنیم و شاید هر یک از ما در سال صدها یا هزاران پیام ارسال کنیم. اما واقعا چه تعداد پیامک در سال ارسال می شود و کاربران تلفن همراه در کدام کشور بیشترین تعداد پیامک را ارسال می کنند؟کشور فیلیپین با رکورد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پیامک در روز رتبه اول را در ارسال پیامک در جهان دارد. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن ۲۱، فیلیپین لقب «پایتخت پیامک جهان» را به خود اختصاص داد.ابتدا در این کشور ارسال پیامک رایگان بود، اما امروزه به دلیل بار و هزینه زیادی که این سرویس به سیستم تحمیل می کند، ارسال هر پیامک حدود یک پزو (واحد پول فیلیپین، مقداری بیش از دوسنت) است.● گران قیمت ترین تلفن همراه جهانآیفون ۴ الماس رز، گران قیمت ترین تلفن همراه جهان است. قیمت آن حدود پنج میلیون پوند (حدود صد میلیارد ریال) است.این تلفن با ۵۰۰ تکه الماس که وزن آنها بیش از صد قیراط می شود، پوشیده شده است. پشت آن یک رز طلایی قرار دارد و لوگوی اپل با ۵۳ تکه الماس ساخته شده است.یک الماس یک تکه ۷.۴ قیراطی روی کلید اصلی (home button) وجود دارد. از این نوع الماس فقط دو نمونه در جهان موجود است.● اولین تصویری که با تلفن همراه ارسال شداولین عکس به اشتراک گذاشته شده در واقع عکسی بود که خوشحالی یک پدر را از تولد نوزادش خبر می داد. فیلیپ کان در یازدهم ژوئن ۱۹۹۷ عکس دختر خود سوفی را که تازه متولد شده بود، از طریق تلفن همراه به اشتراک گذاشت.همچنین کان مخترع اولین تلفن همراه دوربین دار نیز هست. ایده این اختراع هنگامی که کان منتظر تولد فرزندش بود به ذهنش رسید و از آنجا که خود او در زمینه رایانه کار می کرد (در آن زمان کان صاحب و مؤسس شرکت استارفیش بود) در همان زمان مشغول دستکاری سخت افزار تلفن همراه و دوربین و لپ تاپی که به همراه داشت شد و کدهای لازم را نیز نوشت و وقتی فرزندش متولد شد، اولین عکس را با تلفن همراه دوربین دار خود گرفت و به اشتراک گذاشت.● پرفروش ترین تلفن همراه جهانبیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نوکیا ۱۱۰۰ از زمان عرضه این تلفن در سال ۲۰۰۳ تاکنون در سراسر دنیا به فروش رسیده است. قابل اطمینان بودن و هزینه پایین را می توان عامل موفقیت این گوشی تلفن همراه دانست.سال ۲۰۰۹ شایعه ای مطرح شد مبنی بر این که گوشی ۱۱۰۰ نوکیا دارای یک نرم افزار فوق العاده است که می تواند جلوی عملیات بانکی جعلی را بگیرد. این موضوع باعث افزایش خارق العاده قیمت گوشی های دست دوم ۱۱۰۰ شد.● شرکت نوکیا ۱۴۷ سالهشرکت نوکیا سال ۱۸۶۵ تاسیس شده است. تجارت اولیه این شرکت تولید کاغذ بود. سال ها بعد، شروع به ساخت محصولات لاستیکی، سیم تلگراف و انواع مختلف کابل برق کرد.در اواسط قرن قبل، این شرکت ارتش فنلاند را با تولید تجهیزات ارتباطی، ماسک های ضدگاز، پلاستیک و مواد شیمیایی پشتیبانی می کرد.در حقیقت، شرکت نوکیا بعد از یک تجربه ۱۱۵ ساله و ساخت محصولات مختلف، سال ۱۹۸۰ اولین تلفن همراهش را به بازار عرضه کرد. 

منبع:www.tekshow.com

ده نکته جالب و خواندنی درباره ی نوکیا

یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید گوشی های همراه، شرکت نوکیا است. مشتریان گوشی های نوکیا در جهان و ایران بسیار زیاد هستند و غالبا تمایل به تهیه این مارک گوشی در ایران بیشتر از سایر گوشی ها بوده است.
 
 گوشی های نوکیا تفاوت ها و نکات جالبی را در دل خود دارند که دانستن آن ها علی الخصوص برای دوستداران این نوع از گوشی ها می تواند بسیار جذاب باشد.
با هم ده نکته از این نکات جالب را می‌خوانیم:

1.صدای زنگ مخصوص نوکیا به نام " Nokia tune" ، آهنگی است که در حقیقت " گرین والس"  نام دارد و توسط آهنگساز معروف اسپانیانی به نام فرانسیسکو تارگ در قرن 19 میلادی نواخته شده است. در ابتدا این آهنگ با همان نام گرین والس بر روی گوشه های نوکیا بود. اما از سال 1998 بعد از آن که این صدا به صدای آهنگ نوکیا معروف شد به نام فعلی تغییر پیدا کرد.
 
2.اولین ارتباطی که از طریق GSM ، سیستم ارتباطات جهانی برقرار شد، در سال 1991 در هلسینکی با حمایت شبکه نوکیا بود که برای نخست وزیر فینلند، هری هلکری، توسط گوشی نوکیا صورت گرفت.
 
3.درحال حاضر نوکیا بزرگترین تولید کننده دوربین های دیجیتال به شمار می‌رود، زیرا با توجه به دوربین های ویژه موبایل توانسته است گوی سبقت را از تولید کنندگان قدیمی دوربین ها برباید.
 
 4.صدای مخصوصی که برای صدای پیام های کوتاه در گوشی های نوکیا است عینا صدای دستگاه تلگراف به هنگام زدن کلمه sms  است. همچنین صدای تلگراف به هنگام درج عبارت "connecting people"، با روند تصاعدی صدای زنگ ها مشابهت دارد.connecting people، به معنای به هم رساندن انسان ها است و شعار شرکت نوکیا می‌باشد. صدای استاندارد (Standard) نیز در این گوشی ها با صدای M(message) در تلگراف ها یکی است.
 
5.فونت یا همان نوع حرف که در نوکیا به صورت شرکتی در آمده است و در کلیه بخش های راهنمایی، نوشتاری این گوشی ها کاربرد دارد  AgfaMonotype Nokia Sans font نام دارد که توسط اریک اسپیکرمن طراحی شده است.
 
6. در آسیا، رقم 4 هرگز برای نام هیچ یک از مدل های گوشی نوکیا عنوان نشده است زیرا در بیشتر مناطق جنوبی و شرق آسیا عدد 4 ، عدد بدشانسی است.

7. نوکیا در سال 2006 ، در لیست مجله فورچن به عنوان قابل تحسین ترین شرکت ها در رده بیستم ایستاد. در حالی که مقام اول در زمینه شبکه های ارتباطی را کسب کرده بود و چهارمین رده را در شرکت های غیر آمریکایی.
 
8.بر خلاف سایر گوشی های مدرن امروز در بازار، گوشی های نوکیا از زمانی که ارتباط برقرار می‌شود ، زمان مکالمه را ثبت نمی کند بلکه از همان زمانی که شروع به تماس گرفتن می کنید ، زمان مکالمه محسوب می‌شود (البته به غیر از گوشی های سری 60 مانند 6600).
 
 9. گاهی نوکیا را با نام  آیکون (aikon) صدا می‌ کنند . البته کلمه آیکون برای کسانی که از نوکیا استفاده نمی‌کنند و محققین در زمینه نرم افزارهای کامپیوتری معنی دیگری دارد.
 
10. نام شهری که نوکیا در آن متولد شده از رودی که از این شهر می گذرد گرفته شده است. این شهر که خود نیز نوکیا نام دارد، نام رودی که از آن عبور می‌کند "نوکیان ویرتا" است. این نام نیز خود از کلمه قدیمی در زبان فنلادی گرفته شده است که به معنای سمور سیاه است که البته در محتوای کلمه بیشتر معنی غم واندوه می‌دهد

دانستنی هایی درباره تلفن همراه

دانستنی هایی درباره تلفن همراه

چکیده:
دانستن درباره جدیدترین تلفن همراهی که به بازار عرضه شده است و ویژگی های آنها، مقایسه فناوری تلفن های هوشمند با یکدیگر، شنیدن خبرهای جدید از تلاش شرکت های مطرح برای طراحی تلفن های جدید، دانستن پیرامون نرم افزارهای تلفن های همراه و خدماتی که به کاربرانشان ارائه می کنند.
دانستنی هایی درباره تلفن همراه

جستجو برای پیدا کردن مناسب ترین تلفن همراه برای خرید و موضوعاتی از این دست، همگی مطالبی است که مورد توجه افراد بسیاری است.

شاید بسیاری برای جستجو و مطالعه این اخبار و پیدا کردن داغ ترین و تازه ترین آنها زمان زیادی را صرف کنند.

شرکت های بزرگ تولیدکننده این فناوری های هوشمند نیز پرشتاب به فعالیت مشغولند تا شاید سهم بیشتری از این بازار پرهیاهو و جذاب را به دست آورند. اما ما در این نوشتار می خواهیم از این بازار پرشتاب کمی فاصله بگیریم و یک زنگ تفریح کوتاه را با تلفن همراه برایتان بسازیم.

● اولین تلفن پخش کننده صوت

زیمنس SL۴۵ که سال ۲۰۰۱ ارائه شد، اولین تلفن همراهی بود که دارای حافظه قابل ارتقا بود و از پخش صوت با فرمت MP۳ پشتیبانی می کرد.

این تلفن با حافظه ۳۲ مگابایتی (دقت کنید ۳۲ مگابایت!) و هدفون استریو وارد بازار شد. این تلفن می توانست با یک بار شارژ حدود پنج ساعت موسیقی پخش کند.

● محکم ترین تلفن همراه جهان

این تلفن همراه توسط کتاب رکوردهای جهان، گینس به عنوان محکم ترین تلفن همراه جهان معرفی شد. این گوشی هنگامی این عنوان را به دست آورد که از ارتفاع ۲۵ متری روی لایه ای بتونی سقوط کرد و هیچ آسیب جدی ندید. بعلاوه، می توان با خیال راحت این گوشی را دو متر  آب فرو برد.

● پیامک های ۱۶۰ حرفی

آیا می دانید چرا تعداد حروفی (کاراکتر) که می توانیم در یک پیامک ارسال کنیم ۱۶۰ حرف است؟ سال ۱۹۸۵ زمانی بود که محقق ارتباطات فرایدهلم هیلبرند (Friedhelm Hillebrand) به دنبال طول استاندارد و معیار برای پیام های متنی بود.

او برای پیدا کردن تعداد حروف یک پیام متنی از فرمول یا روش های پیچیده استفاده نکرد، بلکه فقط پشت ماشین تحریرش نشست وشروع به نوشتن جملات تصادفی کرد.

او با نوشتن جملات یا سوالات مختلف یک خطی یا دو خطی و شمردن تعداد حروف، خط فاصله ها، نقطه و نشانه های نگارشی، پی برد که تعداد همه این جملات بیش از ۱۶۰ حرف نمی شود.

از دیدگاه فنی، در پیاده سازی اولیه پیام متنی، یک پیام متنی نمی توانست بیش از ۱۲۸ حرف داشته باشد؛ اما با فشرده و بهینه سازی ۳۲ حرف دیگر به آن اضافه شد. البته این ۱۶۰ حرف برای پیامک های انگلیسی است.

 پایتخت پیامک جهان

در بسیاری از موارد، پیامک ها کار را آسان کرده اند؛ ما برای انجام کارهای مختلف از تبریک سال نو تا پرداخت قبوض از این روش استفاده می کنیم و شاید هر یک از ما در سال صدها یا هزاران پیام ارسال کنیم. اما واقعا چه تعداد پیامک در سال ارسال می شود و کاربران تلفن همراه در کدام کشور بیشترین تعداد پیامک را ارسال می کنند؟

کشور فیلیپین با رکورد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پیامک در روز رتبه اول را در ارسال پیامک در جهان دارد. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن ۲۱، فیلیپین لقب «پایتخت پیامک جهان» را به خود اختصاص داد.

ابتدا در این کشور ارسال پیامک رایگان بود، اما امروزه به دلیل بار و هزینه زیادی که این سرویس به سیستم تحمیل می کند، ارسال هر پیامک حدود یک پزو (واحد پول فیلیپین، مقداری بیش از دوسنت) است.

● گران قیمت ترین تلفن همراه جهان

آیفون ۴ الماس رز، گران قیمت ترین تلفن همراه جهان است. قیمت آن حدود پنج میلیون پوند (حدود صد میلیارد ریال) است.

این تلفن با ۵۰۰ تکه الماس که وزن آنها بیش از صد قیراط می شود، پوشیده شده است. پشت آن یک رز طلایی قرار دارد و لوگوی اپل با ۵۳ تکه الماس ساخته شده است.

یک الماس یک تکه ۷.۴ قیراطی روی کلید اصلی (home button) وجود دارد. از این نوع الماس فقط دو نمونه در جهان موجود است.

● اولین تصویری که با تلفن همراه ارسال شد

اولین عکس به اشتراک گذاشته شده در واقع عکسی بود که خوشحالی یک پدر را از تولد نوزادش خبر می داد. فیلیپ کان در یازدهم ژوئن ۱۹۹۷ عکس دختر خود سوفی را که تازه متولد شده بود، از طریق تلفن همراه به اشتراک گذاشت.

همچنین کان مخترع اولین تلفن همراه دوربین دار نیز هست. ایده این اختراع هنگامی که کان منتظر تولد فرزندش بود به ذهنش رسید و از آنجا که خود او در زمینه رایانه کار می کرد (در آن زمان کان صاحب و مؤسس شرکت استارفیش بود) در همان زمان مشغول دستکاری سخت افزار تلفن همراه و دوربین و لپ تاپی که به همراه داشت شد و کدهای لازم را نیز نوشت و وقتی فرزندش متولد شد، اولین عکس را با تلفن همراه دوربین دار خود گرفت و به اشتراک گذاشت.

● پرفروش ترین تلفن همراه جهان

بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نوکیا ۱۱۰۰ از زمان عرضه این تلفن در سال ۲۰۰۳ تاکنون در سراسر دنیا به فروش رسیده است. قابل اطمینان بودن و هزینه پایین را می توان عامل موفقیت این گوشی تلفن همراه دانست.

سال ۲۰۰۹ شایعه ای مطرح شد مبنی بر این که گوشی ۱۱۰۰ نوکیا دارای یک نرم افزار فوق العاده است که می تواند جلوی عملیات بانکی جعلی را بگیرد. این موضوع باعث افزایش خارق العاده قیمت گوشی های دست دوم ۱۱۰۰ شد.

● شرکت نوکیا ۱۴۷ ساله

شرکت نوکیا سال ۱۸۶۵ تاسیس شده است. تجارت اولیه این شرکت تولید کاغذ بود. سال ها بعد، شروع به ساخت محصولات لاستیکی، سیم تلگراف و انواع مختلف کابل برق کرد.

در اواسط قرن قبل، این شرکت ارتش فنلاند را با تولید تجهیزات ارتباطی، ماسک های ضدگاز، پلاستیک و مواد شیمیایی پشتیبانی می کرد.

در حقیقت، شرکت نوکیا بعد از یک تجربه ۱۱۵ ساله و ساخت محصولات مختلف، سال ۱۹۸۰ اولین تلفن همراهش را به بازار عرضه کرد. 

ادامه مطلب ...

دانلود فایل معجزات قرآن

برای دانلود فایل معجزات قرآن رو لینک کلیلک کنید